2011-06-04

La Casa Azul

Den dagen jag besöker Mexico City så skulle jag vilja besöka Museo de Frida Kahlo i Coyoacan. Surrealistiska 
konstnären Frida Kahlo föddes och växte upp där. Huset heter La Casa Azul, (det blåa huset) Hon bodde där också med sin make muralisten Diego Rivera, från 1941 till sin död vid ålder 47 1954. Fascinerande tycker jag, inte bara för att kunna se samlingarna och personliga tillhörigheter från de två stora konstnärer utom också få ett fönster  livsstilen på de rikamexikanska bohemer under första halvan av detta århundrade. Frida Khalo tillhör en favorit trots en del bisarra målningar som hon har målat. Vi besökte en utställning i Santiago de Chile 2009, just på min födelsedag, en riktigt bra present tycker jag trots att Emil avskydde hennes målningar.

 La Casa Azul


Frida Kahlo 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar