2011-05-18

Orient Expressen

Agatha Christies böcker har alltid varit en favorit, när jag var liten kunde jag inte slita mig ifrån Orient Express boken och har läst och sett nästan alla böcker och filmer, som Poirot, Miss Marple och andra. Älskar mystiken, platserna, kläderna och karaktärerna, man vet hur det slutar när Poirot är inblandad he he. När jag har besökt Istanbul så har det alltid varit ett besök till Pera Palas hotellet för en drink i baren och andas in mystiken som baren andas. Agatha Christie bodde längre perioder här och brukade skriva, ett besök till hennes rum är prickad från min att göra lista :-) Hotellet byggdes en gång i tiden för resenärer som åkte Orient expressen från Paris-Istanbul, tänk att ha haft chansen att åka den gamla turen vad?! Numera finns det andra och mer lyxiga varianter man kan göra och vem vet om tiden finns så hade det varit kul att åka en tur....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar